Analytischer Pessimismus
Better Never to Have Been
The Harm of Coming into Existence
David Benatar
Description
* Is it good to be alive?
* A radical challenge to bioethics.
* Clearly argued, accessible to non-specialists.
* This may be the most provocative philosophical view ever defended.
Most people believe that they were either benefited or at least not harmed by being brought into existence. Thus, if they ever do reflect on whether they should bring others into existence---rather than having children without even thinking about whether they should---they presume that they do them no harm. Better Never to Have Been challenges these assumptions. David Benatar argues that coming into existence is always a serious harm. Although the good things in one's life make one's life go better than it otherwise would have gone, one could not have been deprived by their absence if one had not existed. Those who never exist cannot be deprived. However, by coming into existence one does suffer quite serious harms that could not have befallen one had one not come into existence. Drawing on the relevant psychological literature, the author shows that there are a number of well-documented features of human psychology that explain why people systematically overestimate the quality of their lives and why they are thus resistant to the suggestion that they were seriously harmed by being brought into existence. The author then argues for the 'anti-natal' view---that it is always wrong to have children---and he shows that combining the anti-natal view with common pro-choice views about foetal moral status yield a 'pro-death' view about abortion (at the earlier stages of gestation). Anti-natalism also implies that it would be better if humanity became extinct. Although counter-intuitive for many, that implication is defended, not least by showing that it solves many conundrums of moral theory about population.
Readership: Philosophers, especially moral philosopher; bioethicists
Contents
1. Introduction
2. Why coming into existence is always a harm
3. How bad is coming into existence?
4. Having Children: The Anti-Natal View
5. Abortion: The 'Pro-Death' View
6. Population and Extinction
7. Conclusion
Author
David Benatar, University of Cape Town
Dazu passt der folgende "kontinentale" Klassiker:
Vom Nachteil, geboren zu sein.
von Emile M. Cioran
Verlag: Suhrkamp; Auflage: 13., Aufl. (Januar 1979)
ISBN: 3518370499
Auszug:
Drei Uhr morgens. Ich nehme diese Sekunde wahr, dann jene, ich ziehe die Bilanz jeder Minute. Wozu das alles! - Weil ich geboren wurde. Aus durchwachten Nächten besonderer Art erwächst die Infragestellung der Geburt.
"Seitdem ich auf der Welt bin", - dieses seitdem scheint mir voll von einem so erschreckenden Sinn, daß er unerträglich wird.
Es gibt ein Erkennen, das dem, was man tut, Gewicht und Tragweite nimmt: für dieses Erkennen ist alles bodenlos mit Ausnahme seiner selbst: rein bis zur Verabscheuung der Idee des Objekts drückt es dieses äußerste Wissen aus, nach welchem es einerlei ist, ob man eine Tat ausführt oder nicht; zu ihm gehört eine ebenfalls höchste Befriedigung: nämlich, bei jeder Gelegenheit wiederholen zu können, daß keine Geste, die man ausführt, wert ist, daß man ganz zu ihr steht; daß nichts durch irgendeine Spur von Substanz überhöht wird; daß die »Wirklichkeit« dein Bereich des Sinnwidrigen angehört. Eine solche Kenntnis verdiente es, posthum genannt zu werden: sie formt sich, als sei der Kennende lebendig und nicht lebendig, Sein und erinnertes Sein. Das ist schon Vergangenheit", sagt er von allem, was er ausführt, und zwar schon im Augenblick der Tat, die folglich für alle Zeit der Gegenwart beraubt ist.
Wir rennen nicht dem Tod entgegen, wir fliehen vor der Katastrophe der Geburt, wir zappeln uns ab - Gerettete, die vergessen möchten. Die Angst vor dem Tod ist nichts als die Projektion einer Angst, die mit unserem ersten Augenblick anhebt, in die Zukunft.
The Harm of Coming into Existence
David Benatar
Description
* Is it good to be alive?
* A radical challenge to bioethics.
* Clearly argued, accessible to non-specialists.
* This may be the most provocative philosophical view ever defended.
Most people believe that they were either benefited or at least not harmed by being brought into existence. Thus, if they ever do reflect on whether they should bring others into existence---rather than having children without even thinking about whether they should---they presume that they do them no harm. Better Never to Have Been challenges these assumptions. David Benatar argues that coming into existence is always a serious harm. Although the good things in one's life make one's life go better than it otherwise would have gone, one could not have been deprived by their absence if one had not existed. Those who never exist cannot be deprived. However, by coming into existence one does suffer quite serious harms that could not have befallen one had one not come into existence. Drawing on the relevant psychological literature, the author shows that there are a number of well-documented features of human psychology that explain why people systematically overestimate the quality of their lives and why they are thus resistant to the suggestion that they were seriously harmed by being brought into existence. The author then argues for the 'anti-natal' view---that it is always wrong to have children---and he shows that combining the anti-natal view with common pro-choice views about foetal moral status yield a 'pro-death' view about abortion (at the earlier stages of gestation). Anti-natalism also implies that it would be better if humanity became extinct. Although counter-intuitive for many, that implication is defended, not least by showing that it solves many conundrums of moral theory about population.
Readership: Philosophers, especially moral philosopher; bioethicists
Contents
1. Introduction
2. Why coming into existence is always a harm
3. How bad is coming into existence?
4. Having Children: The Anti-Natal View
5. Abortion: The 'Pro-Death' View
6. Population and Extinction
7. Conclusion
Author
David Benatar, University of Cape Town
Dazu passt der folgende "kontinentale" Klassiker:
Vom Nachteil, geboren zu sein.
von Emile M. Cioran
Verlag: Suhrkamp; Auflage: 13., Aufl. (Januar 1979)
ISBN: 3518370499
Auszug:
Drei Uhr morgens. Ich nehme diese Sekunde wahr, dann jene, ich ziehe die Bilanz jeder Minute. Wozu das alles! - Weil ich geboren wurde. Aus durchwachten Nächten besonderer Art erwächst die Infragestellung der Geburt.
"Seitdem ich auf der Welt bin", - dieses seitdem scheint mir voll von einem so erschreckenden Sinn, daß er unerträglich wird.
Es gibt ein Erkennen, das dem, was man tut, Gewicht und Tragweite nimmt: für dieses Erkennen ist alles bodenlos mit Ausnahme seiner selbst: rein bis zur Verabscheuung der Idee des Objekts drückt es dieses äußerste Wissen aus, nach welchem es einerlei ist, ob man eine Tat ausführt oder nicht; zu ihm gehört eine ebenfalls höchste Befriedigung: nämlich, bei jeder Gelegenheit wiederholen zu können, daß keine Geste, die man ausführt, wert ist, daß man ganz zu ihr steht; daß nichts durch irgendeine Spur von Substanz überhöht wird; daß die »Wirklichkeit« dein Bereich des Sinnwidrigen angehört. Eine solche Kenntnis verdiente es, posthum genannt zu werden: sie formt sich, als sei der Kennende lebendig und nicht lebendig, Sein und erinnertes Sein. Das ist schon Vergangenheit", sagt er von allem, was er ausführt, und zwar schon im Augenblick der Tat, die folglich für alle Zeit der Gegenwart beraubt ist.
Wir rennen nicht dem Tod entgegen, wir fliehen vor der Katastrophe der Geburt, wir zappeln uns ab - Gerettete, die vergessen möchten. Die Angst vor dem Tod ist nichts als die Projektion einer Angst, die mit unserem ersten Augenblick anhebt, in die Zukunft.
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